بی‌گلوتن » کشف راه جدید برای تشخیص سلیاک

کشف راه جدید برای تشخیص سلیاک

محققان یک شرکت زیست‌فناوری در کمبریج، بیومارکرهایی را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند در مدت چند ساعت بیماری سلیاک را با آزمایش خون به طور قطعی تشخیص دهد.
کشف راه جدید برای تشخیص سلیاک

به گزارش بی‌گلوتن به نقل از پایگاه خبری مدیکال نیوز/ بر اساس نتایج این مطالعه، بیماران مبتلا به سلیاک زمانی که در معرض گلوتن قرار می‌گیرند، مولکول‌های التهابی مشخصی با علائم مرتبط به سلیاک در جریان خون افزایش می‌یابد.

محققان دریافتند زمانی که بیماران مبتلا به سلیاک در معرض گلوتن قرار می‌گیرند، سطح مولکول‌های التهابی مانند IL-۲ افزایش می‌یابند. (این مولکول‌ها توسط سلول‌های T در سیستم ایمنی تولید می‌شوند).

با استفاده از این روش می‌توان در عرض چند ساعت بیماری سلیاک را تشخیص داد و رژیم غذایی مناسب تجویز کرد.

بیماری سلیاک با ایجاد آسیب در پرزهای جذب‌کننده‌ی مواد غذایی، سبب می‌شود مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز از جمله آهن، فولات، کلسیم، ویتامین D، پروتئین و چربی به درستی جذب نشوند و بیمار سوتغذیه داشته باشد.

بر اساس آمار سازمان پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، حدود یک درصد از جمعیت آمریکا به بیماری سلیاک مبتلا هستند و از این تعداد بیماری ۸۳ درصد از این افراد هنوز تشخیص داده نشده یا اشتباه تشخیص داده شده است.

محققان احتمال می‌دهند که بیماری سلیاک در صورت عدم درمان، احتمال ابتلا به بیماری‌های مرتبط با سیستم اعصاب از جمله ام اس را نیز افزایش می‌دهد.

در حال حاضر هیچ درمانی برای این عارضه وجود ندارد و توصیه می‌شود با رژیم غذایی فاقد گلوتن بیماری کنترل شود.

 

نتایج این مطالعه در نشریه Science Advances منتشر شده است.

سلیاک یک اختلال خودایمنی و ژنتیکی است و سیستم ایمنی فرد مبتلا در اثر مصرف پروتئینی به نام «گلوتن»، به پرزهای روده کوچک حمله می‌کند و اختلال‌های متعددی را در جذب مواد غذایی شکل می‌دهد.

تشخیص بیماری سلیاک معمولن دشوار است، به همین دلیل محققان همیشه به دنبال روشی برای تشخیص سریع و دقیق این بیماری هستند.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

0 مورد سبد خرید