بی‌گلوتن » کدام بیماران نباید روزه بگیرند؟

کدام بیماران نباید روزه بگیرند؟

اگر سابقه بیماری دارید و یا در حال حاضر تحت درمان هستید قبل از روزه گرفتن باید با پزشک خود مشورت کنید.
بیماری سلیاک و روزه

به گزارش بی‌گلوتن به نقل از ایسنا / دکتر آرش محسنی گفت: بیماران باید برای روزه گرفتن با پزشک خود مشورت کنند.

وی با اشاره به بیماران دیابتی، توضیح داد: دیابتی‌های روزه‌دار باید سه یا چهار روز پیش از شروع ماه رمضان قند خون خود را کنترل کنند و تا پیش از سحر و افطار قند خونشان زیر ۱۳۰ و دو ساعت پس از آن زیر ۱۸۰ باشد.

محسنی در خصوص بیماری‌های کلیوی تصریح کرد: نارسایی مزمن کلیه به پنج مرحله تقسیم می‌شوند؛ بیمارانی که در مراحل اول تا سوم بیماری قرار دارند، علایم نارسایی کلیه در آنان بسیار خفیف است، بر همین اساس این بیماران از روزه‌داری منع نمی‌شوند، مگر این‌که روزه گرفتن نارسایی کلیه آن‌ها را تشدید کند.

وی ادامه داد: افرادی که در کنار نارسایی کلیه به بیماری‌هایی مانند دیابت و فشار خون مبتلا هستند، باید قبل از روزه گرفتن با پزشک خود مشورت کنند.

این پزشک با بیان این‌که بیماران هموفیلی منعی برای روزه‌داری ندارند، اظهار کرد: روزه گرفتن اختلال انعقادی افراد هموفیلی را افزایش نمی‌دهد، البته بیمارانی که سابقه اختلالات و خونریزی‌های گوارشی دارند، باید پس از مشورت پزشک روزه بگیرند.

وی با بیان این که مبتلایان به ام اس که بیماری‌شان عود کرده و در حال مصرف کورتون هستند، نباید روزه بگیرند، تاکید داشت: بیمارانی داروهای خوراکی مصرف می‌کنند یا پس از تزریق آمپول‌ دچار علائمی مانند تب و بدن درد می‌شوند، مجاز به روزه‌داری نیستند.

محسنی تصریح کرد: مبتلایان به ام اس که بیماری آنان با گرسنگی عود می‌کند نیز اجازه روزه‌داری ندارند. اما بیمارانی که علائم بیماریشان خاموش است و برای کنترل آن به مصرف مستمر داروهای خوراکی نیاز ندارند، می‌توانند پس از مشورت با پزشک خود روزه بگیرند؛ اگر علائم بیماری این دسته از بیماران به علت گرسنگی شروع یا تشدید شود نباید روزه بگیرند.

وی ادامه داد: مبتلایان به تالاسمی ماژور به علت شرایط متابولیک خود توانایی روزه‌داری ندارند.

آرش محسنی تصریح کرد: مبتلایان به آنمی داسی شکل نیز وضعیت مشابه مبتلایان به تالاسمی ماژور را دارند و شرایط خون‌رسانی‌شان ایده‌آل نیست. این بیماران هم باید پس از مشورت با پزشک روزه بگیرند.

وی در خصوص مبتلایان به تالاسمی مینور گفت: این افراد سالم تلقی می‌شوند و روزه‌داری برای آن‌ها منعی ندارد، البته این افراد در شرایطی مجاز به روزه‌داری هستند که به بیماری مبتلا نباشند.

محسنی خاطر نشان کرد: بیماران ریوی به خصوص آن‌هایی که شغل‌شان ایجاب می‌کند که در محیط باز فعالیت کنند معمولن بد کم آبی دارند و بهتر است روزه نگیرند.

این پزشک با اشاره به این‌که غلیظ شدن خلط بیماری مبتلایان به آسم و برونشیت مزمن را تشدید می‌کند، تصریح کرد: این بیماران چنانچه مایعات کافی در طول روز مصرف نکنند این کم آبی به علاوه گرمی هوا بر شدت بیماری‌شان می‌افزاید.

وی با اشاره به این‌که روزه‌داری مشکلات انکساری چشم را افزایش نمی‌دهد، اظهار داشت: تنها یک مورد منع روزه‌داری از سوی متخصصان چشم تاکید می‌شود و آن هم مبتلایان به آب سیاه یا گلوکوم است. از آنجاکه فشار داخل چشم این بیماران بالاست، اگر روزه بگیرند، در هنگام افطار که مایعات مصرف می‌کنند، به یکباره فشار مضاعفی به آن‌ها وارد می‌شود که خطرناک است.

محسنی ادامه داد: در سه ماهه نخست بارداری، اصلن جایز نیست که خانم‌ها روزه بگیرند چون سلول‌های حیاتی بدن جنین در حال رشد است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مادران شیرده می‌توانند روزه بگیرند یا خیر، گفت: روزه‌داری در این مورد بر عهده خود مادران است، اما قطعن برای افزایش شیر، مادران باید در طی روز مایعات مصرف کنند و میوه و سبزی در وعده‌های غذایی خود بگنجانند تا بتوانند کودک‌شان را از نعمت شیر خود برخوردار کنند. به هر حال مسلم آن است که روزه از حجم شیر مادران می‌کاهد.

این پزشک در خصوص بیماران قلبی گفت: به طور کلی مبتلایان به مشکلات دریچه‌ای قلب منعی برای روزه‌داری ندارند، اما باید با پزشک خود مشورت کنند.

محسنی با اشاره به این که گروهی از بیمارانی که فشارخون‌های کنترل نشده دارند نباید روزه بگیرند، اظهار داشت: هرگونه تغییر در حجم خون و شرایط فیزیکی بدن موجب عدم تعادل آب و الکترولیت‌ها در خون و برهم خوردن فشارخون می‌شود و این بیماران منع روزه‌داری دارند.

وی در خصوص مبتلایان به نارسایی قلبی گفت: بیمارانی که به دلیل تنگی رگ‌های قلبی تحت عمل آنژیوپلاستی قرار گرفته یا جراحی قلب شدند و در حال حاضر هیچ مشکلی ندارند و تحت کنترل پزشک هستند، با این‌که منع روزه‌داری ندارند اما باید درباره انجام این فریضه با پزشک خود صحبت کنند و توصیه‌های مصرف دارو یا رژیم خاص خود را در طول ماه مبارک رمضان دنبال کنند.

محسنی با اشاره به زخم‌های فعال دستگاه گوارش شامل زخم معده و زخم اثنی عشر، تصریح کرد: بیمارانی که به تازگی آندوسکوپی کرده‌اند و برای زخم معده تشخیص داده شده است، باید از روزه گرفتن بپرهیزید.

وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت بیماران کبدی در خصوص روزه‌داری چگونه است، عنوان کرد: بیماران کبدی که تحت درمان هستند و علائم پیشرفته‌ی کبد ندارند، می‌توانند با نظر پزشک داروهای خود را تنظیم کرده و روزه بگیرند، اما بیمارانی که به نارسایی کبد یا مشکلات کبدی به همراه تورم بدن مبتلا هستند و تنظیم پروتئین بدن و دیگر فاکتورهای حیاتی آن‌ها از طریق داروها تحت کنترل درآمده است، نباید روزه بگیرند.

این پزشک با بیان این‌که افرادِ دارای یبوست مزمن نباید روزه بگیرند، گفت: کم‌آبی یبوست را تشدید می‌کند، اگر این افراد به روزه‌داری تمایل دارند برای جلوگیری از مشکل جدی‌تر باید حجم مصرف مواد فیبری مانند میوه و سبزی‌ها را در وعده غذایی خود بیشتر کنند و در طول شبانه روز ۸ تا ۱۰ لیوان مایعات بنوشند.

وی ادامه داد: به طور معمول افراد زیادی هستند که علائم برگشت اسید، حالت ترش کردن، سوزش سردل و بدمزه شدن دهان را تا به حال تجربه کرده‌اند و این افراد به طور عمده در اثر خالی ماندن معده‌شان و ترشح اسید معده عوارض شدیدتری را تجربه می‌کنند.

آرش محسنی خاطر نشان کرد: آن‌هایی که کلیه‌هایشان مکرر سنگ‌سازی می‌کند و سابقه چند نوبت سنگ‌سازی دارند یا در حال حاضر سنگ دارند، باید در طول روز مقادیر زیادی آب بنوشند تا سنگ‌شان بزرگ نشود.

وی افزود: کسانی که پیوند کلیه شده‌اند و هنوز یک سال از موعد پیوند آن‌ها نگذشته است، نباید روزه بگیرند.

این پزشک اضافه کرد: دیالیزی‌ها نباید روزه بگیرند؛ چرا که این دسته از بیماران در طول روز به مایعات کافی نیاز دارند.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

0 مورد سبد خرید