بی‌گلوتن » بیمار سلیاکی در خدمت سربازی امکان رعایت رژیم فاقد گلوتن را ندارد + [صوت]

بیمار سلیاکی در خدمت سربازی امکان رعایت رژیم فاقد گلوتن را ندارد + [صوت]

دکتر ملک‌زاده در رادیو سلامت گفت: سازمان وظیفه عمومی باید گواهی‌ها و مستندات معتبر بیماران مبتلا به سلیاک را معتبر بداند.
دکتر رضا ملک زاده

به گزارش بی‌گلوتن / برنامه نیم نگاه رادیو سلامت با موضوع بررسی مشکلات اجتماعی بیماران سلیاک، با حضور رضا ملک‌زاده (معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و رییس هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران سلیاکی) از شبکه رادیویی سلامت روی آنتن رفت.

دکتر رضا ملک‌زاده در این برنامه با اشاره به مشکلات بیماران سلیاکی در سازمان نظام وظیفه، گفت: شایسته است که سازمان وظیفه عمومی در صورت تایید بیماری سلیاک در مراکز معتبر پزشکی از مداخله در رژیم فاقد گلوتن بیماران پرهیز کند.

وی با اشاره به این‌که بیماری سلیاک با مصرف گندم و جو عود می‌کند، اظهار داشت: تشخیص بیماری سلیاک در سازمان وظیفه عمومی از طریق بیمار کردن افراد کار درستی نیست.

این فوق‌تخصص گوارش و کبد با اشاره به این که تمامی آزمایشات تشخیصی سلیاک در مراکز معتبر پزشکی کشور انجام می‌شوند، عنوان کرد: بیمار سلیاکی در خدمت سربازی امکان رعایت رژیم فاقد گلوتن را ندارد، بر همین اساس باید از جانب سازمان وظیفه عمومی معاف دائم شناخته شود.

وی با اشاره به این‌که مصرف گلوتن برای بیماران سلیاکی یک پرهیز جدی است، اضافه کرد: انجمن سلیاک ایران آمادگی دارد تا برای همکاری در خصوص ارائه معافیت‌های پزشکی مدارک بیماران سلیاکی را در اختیار سازمان وظیفه عمومی قرار دهد.

رضا ملک‌زاده ادامه داد: بیمار مبتلا به سلیاک پس از مصرف گلوتن با بیماری‌های مختلفی درگیر می‌شود که در دوران رژیم از آن‌ها مصون بوده است.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر آمار تمام بیماران مبتلا به سلیاک در انجمن حمایت از بیماران سلیاکی موجود است، تصریح کرد: سازمان نظام وظیفه می‌تواند بر اساس آمار ارائه شده از سمت انجمن حمایت از بیماران سلیاکی مشمولان مبتلا به این بیماری را از خدمت سربازی معاف کند و انجمن حمایت از بیماران سلیاکی تعهد خود را در قبال این اطلاعات و بیماران قبول می‌کند.

 

نظام وظیفه باید گواهی‌ها و مستندات بیماران سلیاکی را معتبر بداند

 

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر حدود ۷۰ هزار بیمار مبتلا به سلیاک در کشور زندگی می‌کنند (آمار سال ۱۳۹۷)، گفت: انجمن حمایت از بیماران سلیاکی تا به امروز ۷ هزار بیمار مبتلا به سلیاک را شناسایی کرده است.

رییس هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران سلیاکی با اشاره به این‌که در بسیاری از مواقع پزشکان وظیفه عمومی تاییده‌های وزارت بهداشت و انجمن سلیاک را قبول نمی‌کنند، عنوان کرد: سازمان وظیفه عمومی باید گواهی‌ها و مستندات معتبر بیماران مبتلا سلیاک را معتبر بداند.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت در ادامه اضافه کرد: بدون شک یک فرد مبتلا به بیماری سلیاک تا آخر عمر خود با این بیماری درگیر است. ت

 

نوع محصولات بدون گلوتن باید بیشتر شود

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم افزایش دسترسی بیماران سلیاکی به محصولات بدون گلوتن در سراسر کشور، اظهار داشت: در سال‌های گذشته انجمن حمایت از بیماران سلیاکی و وزارت بهداشت در تلاش بوده‌اند تا تولیدی‌های متعددی را به تولید و عرضه محصولات بدون گلوتن تشویق کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: امید است که در سال‌های آینده با توجه به تلاش‌های انجام شده تنوع محصولات بدون گلوتن در داخل کشور افزایش پیدا کند. وی با اشاره به این‌که در حال حاضر بسیاری از داروها گلوتن دارند، اظهار داشت: در برخی از موارد محصولات تولیدشده با نماد «بدون گلوتن» مقادیری گلوتن دارند و باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرند.

ملک‌زاده با اشاره به وضعیت بیمه‌ درمانی بیماران سلیاکی، توضیح داد: آزمایش‌های مختص به سلیاک باید تحت پوشش بیمه‌ای قرار بگیرد، اما در بسیاری از مواقع این موضوع مورد کم لطفی سازمان‌های بیمه‌گر قرار می‌گیرد.

وی در خصوص افزایش قیمت بُن خرید محصولات فاقد گلوتن، عنوان کرد: بیماران سلیاکی ماهانه ۳۰ هزار تومان بن خرید محصولات بدون گلوتن دریافت می‌کنند، اما وزارت بهداشت در تلاش است تا این مبلغ را تا دو برابر افزایش دهد.

 

فایل صوتی برنامه نیم‌نگاه با حضور دکتر رضا ملک‌زاده (معاون وزیر بهداشت) و سردار ابراهیم کریمی (جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی) و سپهر نصیحت‌گر (عضو انجمن حمایت از بیماران سلیاکی) در رادیو سلامت را اینجا بشنوید.

 

 

گفت‌وگوی سپهر نصحیت‌گر (عضو انجمن حمایت از بیماران سلیاکی) در این برنامه را بخوانید.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

0 مورد سبد خرید