بی‌گلوتن » رژیم بدون گلوتن گران است

رژیم بدون گلوتن گران است

عدم دسترسی آسان به محصولات بدون گلوتن و تنوع بسیار اندک محصولات مهم‌ترین چالش‌های طرفداران رژیم غذایی بدون گلوتن است.
رژیم بدون گلوتن گران است

به گزارش بی‌گلوتن به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان / دکتر امیر صادقی (فوق‌تخصص گوارش و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و دبیر اجرایی دومین کنفرانس بین‌المللی اختلات مرتبط با گلوتن) در دومین کنفرانس بیماری سلیاک، گفت: بیماری سلیاک زمینه ژنتیکی دارد و در اثر زیاده‌روی در مصرف مواد غذایی حاوی گلوتن مانند نان و گندم و جو بروز می‌کند و با رعایت رژیم بدون گلوتن کنترل می‌شود.

وی با اشاره به این‌که بیماری سلیاک علائم خاصی ندارد، افزود: ممکن است بیمار تا مدت‌ها از ابتلا به سلیاک آگاهی نداشته باشد.

صادقی ادامه داد: فقط مبتلایان به سلیاک از اختلالات مصرف گلوتن رنج‌ نمی‌برند و برخی از افراد بدون بیماری سلیاک هم ممکن است با مصرف مواد غذایی حاوی این ماده علائمی نظیر دل درد، نفخ، بی‌حالی، بی قراری، یبوست و اسهال را تجربه کنند.

وی با بیان این‌که حدود ۳ تا ۵ درصد از مردم جامعه (این آمار تا شهریور ۹۵ است) از اختلالات ناشی از مصرف گلوتن رنج می‌برند، عنوان کرد: یک درصد از این افراد به بیماری سلیاک مبتلا هستند، به همین دلیل پرداختن هرچه بیشتر به موضوع سلیاک و اطلاع‌رسانی به پزشکان و مردم امری ضروری است.

رشد صعودی بیماری سلیاک در کشور

در ادامه‌ این مراسم «محمدرضا زالی» دبیر علمی دومین کنفراس بین‌المللی در خصوص اختلالات مربوط به مصرف گلوتن، گفت: از آنجایی که آمار مبتلایان به سلیاک در جهان در حال افزایش است، شناخت هر چه بیشتر این بیماری اهمیت بسزایی دارد.

وی با بیان این‌که سلیاک تمام قسمت‌های بدن از مغز تا ناخن‌های پا را درگیر می‌کند، اظهار داشت: از علائم این بیماری می‌توان به احساس خستگی و ضعف، بی اشتهایی، لاغری، اسهال، دل‌درد و ناتوانی در حرکت اندام‌های بدن اشاره کرد.

زالی با تاکید این‌که سلیاک برای تمام عمر باقی می‌ماند، افزود: بیماران مبتلا به سلیاک نسبت به پروتئین موجود در گندم به نام گلوتن حساس هستند و نباید نان حاوی گلوتن مصرف کنند.

وی با بیان این‌که پیروی از رژیم فاقد گلوتن بسیار هزینه‌بر است؛ تصریح کرد: از دیگر چالش‌های پیش‌روی بیماران مبتلا به سلیاک دسترسی دشوار به محصولات فاقد گلوتن و نبود تنوع در این محصولات در کشورهای مختلف به‌خصوص ایران است.

دبیر علمی دومین کنفرانس بین‌المللی اختلات مرتبط با توصیه به این‌که رژیم غذایی فاقد گلوتن یکی از سالم‌ترین رژیم‌های غذایی دنیا است، اضافه کرد: امروزه بسیاری از ورزشکاران، مبتلایان به دیابت، چاقی، فشار خون و بیماری‌های قلبی و عروقی از این رژیم پیروی می‌کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

0 مورد سبد خرید