بی‌گلوتن » ۱۰ خاصیت موز که باید بدانیم

۱۰ خاصیت موز که باید بدانیم

موز یک خوراکی طبیعی برای بهبود خلق و خو است و به کاهش افسردگی کمک می‌کند؛ خوبی‌اش به این است که برای مصرف آن به نسخه نیاز نداریم.
خاصیت موز

به گزارش بی‌گلوتن / کِشت موز در دنیا قدمت بسیار زیادی دارد و این میوه احتمالن از یک گونه وحشی مشتق شده است. موز یک گیاه شبیه به درخت است که می‌تواند به ارتفاع ۹ متر هم برسد. اما خواص موز چیست؟ با ما همراه باشید.

مصرف یک عدد موز در روز به میزان قابل توجهی مشکلاتی مانند نفخ، دفع مدفوع، کم‌خونی، استرس، بی‌خوابی و غیره را کاهش می‌دهد و در برخی موارد از بین می‌برد.

موز گلوتن ندارد و منبع عالی پتاسیم و مواد مغذی است، این میوه مفید با تسهیل انتقال اکسیژن به مغز میزان هوشیاری را افزایش می‌دهد.

در این مطلب ۱۰ خاصیت برتر از موز را می‌خوانیم:

 

۱. موز احساس شادی را بیش‌تر می‌کند

موز فقط از نظر ظاهری به لبخند شباهت ندارد، وجود ویتامین B9 یا فولات در موز باعث می‌شود تا خواص ضدافسردگی داشته باشد و احساس شادی در مغز را افزایش دهد.

خوردن یک عدد موز کمک می‌کند تا سروتونین serotonin، (ماده شیمیایی که مسئول احساس خوب است) سریع‌تر به مغز وارد شود. اگر داروهای ضد افسردگی مصرف می‌کنید، برای تاثیر بهتر این داروها مصرف فولات یا همان موز را افزایش دهید.

 

۲. موز استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد

موز علاوه بر ویتامین B9 که تقویت‌کننده‌ی خلق و خو است، مقادیر زیادی تریپتوفان tryptophan دارد، [یک پیش‌ماده برای ساخت سروتونین] سروتونین یکی از مهم‌ترین مواد شیمیایی لازم برای مغز است و چون خاصیت ضد افسردگی طبیعی دارد می‌تواند اضطراب و بی‌خوابی را درمان کند؛ همین‌طور سایر مشکلاتی مانند خستگی، تحریک‌پذیری، بی‌قراری، عصبانیت و خشونت را هم با مصرف موز کاهش پیدا می‌کنند.

موز دارای نوراپی نفرین norepinephrine است که عکس‌العمل‌های «جنگ و گریز» ذهن را تنظیم می‌کند میزان استرس را تنظیم می‌کند.

* نوراپی نفرین هورمونی است که توسط غده فوق کلیوی مرکزی و اعصاب سمپاتیک و توابع آن [به عنوان یک انتقال‌دهنده عصبی] منتشر می‌شود و از این ماده برای بالا بردن فشار خون استفاده می‌کنند.

 

۳. موز بی‌خوابی را درمان می‌کند

وجود تریپتوفان tryptophan (یک پیش ماده برای ساخت سروتونین و ملاتونین) در ترکیب موز سطح آرامش را افزایش می‌دهد و به خواب منظم کمک می‌کند. برای خواب راحت می‌توانید قبل از خواب به‌جای قرص خواب‌آور یک عدد موز بخورید.

*ملاتونین هورمونی است که در غده‌ی صنوبری (غده‌ی کوچکی در مغز)، تولید می‌شود و چرخه‌ی خواب و بیداری را تنظیم می‌کند. مقدار بسیار کمی از ملاتونین در غذاهایی مانند گوشت‌ها، حبوبات، میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارد. ملاتونین همچنین به صورت مکمل غذایی در بازار وجود دارد، اما ارزش تغذیه‌ای شناخته‌شده‌ای ندارد.

 

۴. موز قند خون را تثبیت می‌کند

بهتر است پروتئین و چربی‌های سالم را همراه با موز مصرف کنید، این کار باعث می‌شود سرعت جذب قند در جریان خون کاهش پیدا کند. این کار موثرترین راهکار برای تثبیت قند خون است و به توازن انرژی و کاهش وزن کمک می‌کند.

 

۵. موز احساس سیری ایجاد می‌کند

موزی که کاملن نرسیده باشد مملو از «نشاسته مقاوم» است و در برابر فرآیند هضم مقاومت نشان می‌دهند. موزِ نرسیده باکتری‌های سالم روده را تقویت می‌کند و در نتیجه اشتها کم‌تر می‌شود.

جایگزینی فقط ۵ درصد کربوهیدرات با منبع نشاسته مقاوم می‌تواند چربی‌سوزی بعد از غذا را تا ۳۰ درصد افزایش دهد!

 

۶. موز سطح کلسترول بد را کاهش می‌دهد

اگر غذاهای چرب و حاضری زیادی مصرف می‌کنید، حتمن میزان چربی ترانس بالایی دارید، بهتر است قبل از این که کارتان به مصرف لیپیتور Lipitor (داروی چربی خون) بکشد، یک عدد موز بخورید.

موز حاوی فیتو استرول‌ها phytosterols است و می‌تواند کلسترول بد LDL خون را کاهش دهد. علاوه بر این موز ویتامین B6 زیادی هم دارد که تقریبن برای همه چیز مفید است.

 

۷. موز در برابر بیمار‌ی‌های مزمن از شما محافظت می‌کند

اگر موز ویتامین A هم نداشت، باز می‌توانست کمبود ویتامین A را جبران کند؛ موز مقادیر زیادی پرو ویتامین A – provitamin A ، کاروتنوئید carotenoids ، بتا کاروتن beta-carotene و آلفا کاروتن alpha-carotene دارد. خوراکی‌هایی که سطح بالایی از کاروتنوئید‌ دارند برای محافظت در برابر بیماری‌های مزمن از جمله سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت مفید هستند.

 

۸. موز فشار خون را کاهش می‌دهد

بر اساس گزارش سازمان جهانی غذا و داروی آمریکا (FDA) ترکیب سدیم پایین و پتاسیم بالا می‌تواند سطح فشار خون را کاهش دهد و در نتیجه به کاهش سکته مغزی کمک کند. موز پتاسیم بالا و سدیم پایینی دارد، این میوه به طور رسمی توسط FDA به عنوان کاهش‌دهنده فشار خون و محافظت‌کننده در برابر حمله قلبی و سکته مغزی شناخته شده است.

 

۹. موز بدن را سم‌زدایی می‌کند

موز سرشار از پکتین pectin است که به عنوان یک سم‌زدای طبیعی شناخته می‌شود. این فیبرِ ژلاتین مانند به ترکیبات سمی خون می‌چسبد و از طریق ادرار آن‌ها را دفع می‌کند

پکتینِ مرکبات دفع جیوه توسط ادرار را افزایش می‌دهد. ضمن این‌که پکتین نقش مهمی در از دست دادن سریع وزن ایفا می‌کند و می‌تواند میزان جذب چربی در سلول‌ها را محدود کند!

 

۱۰. موز سلامت پوست را ارتقا می‌دهد

موز یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی و عالی برای پوست است. ویتامین A موجود در مـوز رطوبت از دست‌رفته را بازیابی می‌کند و پوست آسیب‌دیده، خشک و کدر را درمان می‌کند. برای مرطوب کردن فوری پوست‌های خشک و کدر، یک مـوز رسیده را له کنید و آن را روی صورت‌تان بگذارید؛ از تماس آن با چشم پرهیز کنید.

 

در ۱۰۰ گرم موز موجود است:

 

• آب ۷۰ گرم

• پروتئین ۸ گرم

• چربی ۲ گرم

• قند ۶/۵ گرم

• کلسیم ۸ میلی‌گرم

• فسفر ۲۵ میلی‌گرم

• آهن ۷ میلی‌گرم

• سدیم ۱ میلی‌گرم

• پتاسیم ۳۷۰ میلی‌گرم

• ویتامین A صدونود واحد

• ویتامین B1 پنج میلی‌گرم

• ویتامین B2 شش میلی‌گرم

• ویتامین B3 هفت میلی‌گرم

• ویتامین C ده میلی‌گرم

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

0 مورد سبد خرید