بی‌گلوتن » معافیت سربازی حق قانونی بیمار سلیاکی است + [صوت]

معافیت سربازی حق قانونی بیمار سلیاکی است + [صوت]

سپهر نصیحت‌گر گفت: پزشکان وظیفه عمومی از بیمار سلیاک درخواست می‌کنند پس از مصرف گلوتن به پزشک ناجا مراجعه کنند، درحالی‌که مصرف گندم برای بیمار سلیاک عوارض جبران‌ناپذیر دارد.
سپهر نصیحت گر معافیت سربازی سلیاک

به گزارش بی‌گلوتن / سپهر نصیحت‌گر در برنامه نیم‌نگاه رادیو سلامت با اشاره به این‌که سلیاک صرف‌نظر از بُعد بیماری می‌تواند یک سبک غذایی مطلوب باشد، گفت: متاسقانه در بیشتر مواقع پیشوند یا صفت بیماری همراه با سلیاک مطرح می‌شود، در حالی که پرهیز از پروتئینی به نام گلوتن در افراد عادی نیز مشاهده می‌شود و فردِ مبتلا به سلیاک با نخوردن گلوتن از بیماری فاصله می‌گیرد.

وی با اشاره به این‌که بیماری سلیاک در اولین قدم پرزهای روده کوچک را تحریک می‌کند، اظهار داشت: بیماری سلیاک قدرت تحمل پروتئین گلوتن را از روده‌های فرد مبتلا سلب می‌کند، به طوری که پروسه جذب در سیستم گوارشی انسان مختل می‌شود.

عضو انجمن حمایت از بیماران سلیاکی با اشاره به وجود گلوتن در گندم و جو و چاودار، تصریح کرد: بیمار مبتلا به سلیاک پس از مصرف گندم یا جو برای مدتی ابزار جذب پروتئین، ویتامین و بسیاری از مواد ضروری بدن را در اختیار ندارد.

وی در ادامه افزود: در صورتی که امکان جذب مواد ضروری از بدن انسان سلب شود، زمینه ایجاد بسیاری از بیماری‌های مختلف فراهم می‌شود و بدن توانایی دفاع را از دست می‌دهد.

 

عموم مردم از بیماری سلیاک اطلاعی ندارند

 

سپهر نصیحت‌گر با اشاره به مشکلات اجتماعی بیماران مبتلا به سلیاک در ایران، توضیح داد: متاسفانه بیماران مبتلا به سلیاک در حال حاضر در متن جامعه اعم محیط مدرسه و دانشگاه و خانواده با مشکلات اجتماعی متعددی روبه‌رو هستند.

وی با اشاره به این‌که عموم مردم از بیماری سلیاک اطلاعی ندارند، اظهار داشت: بخش عمده‌ای از مشکلات یک بیمار سلیاکی مربوط به معضلاتی است که بعد از تشخیص بیماری شکل می‌گیرند، در حالی که بخش تشخیص و درمانی این بیماری معضل چندانی را برای بیماران ایجاد نمی‌کند.

عضو انجمن حمایت از بیماران سلیاکی با اشاره به وضعیت بیماری سلیاک و ارتباط آن با خدمت سربازی، عنوان کرد: بر اساس آیین‌نامه مصوب هیئت دولت در سال ۱۳۹۳ سازمان وظیفه عمومی باید بیماران مبتلا به سلیاک را از خدمت سربازی معاف کند.

 

معافیت سربازی حق قانونی بیمار سلیاکی است

 

وی با تاکید به این‌که معافیت پزشکی از خدمت سربازی حق قانونی یک بیمار مبتلا به سلیاک است، گفت: متاسفانه پزشکان متخصص سازمان وظیفه عمومی از بیمار سلیاک درخواست می‌کنند که پس از مصرف گندم و جو به پزشک مورد نظرِ ناجا مراجعه کنند، درحالی‌که مصرف گندم برای بیمار سلیاکی می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

سپهر نصیحت‌گر اضافه کرد: علائم بالینی و آزمایشات خون و نمونه‌برداری‌های روده یک بیمار سلیاکی تا زمانی گواه بر این بیماری هستند که بیمار تحت مصرف گلوتن باشد و در دوران پرهیز به دلیل ترمیم شدن بافت روده، آزمایشات مختلف بیماری سلیاک را مشخص نمی‌کنند.

وی افزود: سازمان نظام وظیفه در حالی بیماران مبتلا به سلیاک را به مصرف گندم و جو مجبور می‌کند که بیماری این افراد در مراکز زیر نظر وزارت بهداشت و درمان و توسط پزشکان معتبر فوق‌تخصص گوارش و کبد کشور به تایید رسیده‌ است.

 

فایل صوتی برنامه نیم‌نگاه با حضور «دکتر رضا ملک‌زاده» (معاون وزیر بهداشت) و «سردار ابراهیم کریمی» (جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی) و «سپهر نصیحت‌گر» (موسس سایت بی‌گلوتن و عضو انجمن حمایت از بیماران سلیاکی) در رادیو سلامت، را اینجا بشنوید.

 

 

گفت‌وگوی دکتر رضا ملک‌زاده (رییس هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران سلیاکی) در این برنامه را بخوانید.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

0 مورد سبد خرید