بی‌گلوتن » تشخیص بیماری سلیاک با غربالگری آسان می‌شود

تشخیص بیماری سلیاک با غربالگری آسان می‌شود

افرادی که کم‌خونی و کمبود کلسیم و اختلال رشد دارند، می‌توانند موارد مشکوک به سلیاک باشند.
تسخیص بیماری سلیاک با غربالگری

به گزارش بی‌گلوتن به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان / محمدجواد احسانی (فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد) در اولین همایش ملی بیماری سلیاک گفت: اساس تشخیص بیماری سلیاک آزمایش خون و ژنتیک است. امروزه افرادی که با کم‌خونی،‌ کمبود کلسیم و اختلال رشد مواجه هستند می‌توانند موارد مشکوک به سلیاک باشند.

وی با اشاره به این‌که بیش از ۵۰ درصد افراد مبتلا به سلیاک علائم مشهودِ این بیماری را ندارند، اظهار داشت: بیش از ۱۰ درصد افراد مبتلا به سلیاک خاموش اضافه‌وزن دارند و ۲۰ درصد افراد مبتلا در زمان تولد و یا دوران سالمندی شناسایی می‌شوند.

احسانی با تاکید به ضرورت غربالگری افراد برای تشخیص بیماری سلیاک، افزود: افرادی که علامت‌هایی مانند «اختلالات ایمنی کبد»، «پوکی استخوان زودرس»، «‌کمبود آهن بی‌دلیل» دارند، مشکوک به سلیاک هستند.

وی تصریح کرد: افرادی «اختلالات ایمنی تیروئید»، «نروپاتی محیطی»، «‌دیابت نوع یک» و «سندروم دان» دارند، اگر علامتی مشهود سلیاک را هم نداشته باشند ‌باید مورد آزمایش (غربالگری) قرار بگیرند.

محمدجواد احسانی ادامه داد: زنانی که به طور مکرر سقط جنین می‌کنند، افرادی که میگرن مداوم دارند و یا سطح ویتامین B12 و اسید فولیک در بدنشان پایین است، باید مورد بررسی قرار بگیرند.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

0 مورد سبد خرید