بی‌گلوتن » نکات مهم برای ضدعفونی کردن سطوح

نکات مهم برای ضدعفونی کردن سطوح

بیشترین مدت ماندگاری کرونا بر روی سطوح صاف و یک‌نواخت مانند استیل است و کم‌ترین مدت زمان ماندگاری ویروس بر روی سطوح متخلخل مانند پارچه است.
ضدعفونی کرونا

به گزارش بی‌گلوتن / ویروس‌ها موجودات زنده نیستند و برای تکثیر و عفونت‌زایی باید از بدن یک موجود زنده تغذیه کنند. با این‌حال ویروس‌ها بدون حضور میزبان [موجود زنده] می‌توانند تا چند ساعت در حالت نیمه‌فعال باقی بمانند و شاید در این مدت قدرت انتقال هم داشته باشند، به همین دلیل باید سطوح مختلف به درستی ضدعفونی شوند.

بر اساس تحقیقات موجود از ساختار ویروس‌های خانواده کرونا مانند SARS و MERS و COVID19 مشخص شده که لایه خارجی ویروس [کپسید] از جنس چربی است. با این تعریف موادی که بتوانند چربی‌ها را حل کنند، ویروس را از بین می‌برند.

 

ویروس کرونا از جنس چربی است!

ویروس کرونا به دلیل وجود لایه چربی، وزن نسبتن سنگینی نسبت به سایر ویروس‌ها دارد و به‌جای معلق بودن در هوا، بر روی زمین و سطوح مختلف می‌نشیند. میزان ماندگاری ویروس بر روی سطوح مختلف متفاوت است اما به طور کلی بیشترین مدت ماندگاری کرونا بر روی سطوح صاف و یک‌نواخت مانند استیل است و کم‌ترین مدت زمان ماندگاری ویروس بر روی سطوح متخلخل مانند پارچه است.

 

اینستاگرام بی‌گلوتن

 

ضدعفونی کردن دست‌ها مهم‌ترین قسمت پیشگیری است!

شست‌وشوی بدن به ویژه دست‌ها و صورت با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه مهم‌ترین روش مبارزه یا پیشگیری با ویروس کرونا است. در کنار آب و صابون، سازمان بهداشت جهانی، استفاده از ژل‌های ضدعفونی‌کننده الکلی را نیز پیشنهاده کرده است. ولی چنانچه دست‌ها به وضوح کثیف هستند باید به‌جای استفاده از ژل، دست‌ها را با آب و صابون شست.

علاوه بر آن پوست را می‌توان با مالیدن الکل حداقل ۷۰ درصد ضدعفونی کرد ولی به دلیل اثرات نامطلوب الکل بر روی پوست این کار جز در مواقع ضروری توصیه نمی‌شود.

 

چه مکان‌هایی از خانه به ضدعفونی بیشتری نیاز دارند؟

ضدعفونی کردن و تمیز کردن دو معوله جدا هستند؛ تمیز کردن به معنای پاک کردن آلودگی‌های ظاهری است که الزامن میکروب‌ها را از بین نمی‌برد. اما ولی ضدعفونی کردن میکروب‌های موجود بر روی سطوح را از بین می‌برد. تمامی اتاق‌ها و مکان‌هایی که فرد مبتلا به کرونا در آن‌ها رفت و آمد دارد باید به طور مستمر ضدعفونی شوند (اتاق خواب یا نشیمن و حمام و سرویس بهداشتی) بهتر است بعد از حمام کردن فرد آلوده به کرونا، حمام ضدعفونی شود. جاهایی مانند شیر آب، دست‌گیره درها به‌خصوص سمت خارج، کلید برق، کنترل تلویزیون و بسیاری از وسایل شخصی مانند موبایل، صفحه کیبورد، کلیدها و یا هدفون باید به صورت روزانه ضدعفونی شوند. در حالی‌که مواردی مثل دیوارها، سقف یا پرده‌ها که در تماس کم‌تری قرار دارند، باید به صورت دوره‌ای (مثلن هر هفته یکبار) یا در صورت لزوم ضدعفونی شوند.

هنگام تمیز و ضدعفونی کردن سطوح منزل باید از یک جفت دست‌کش یک‌بار مصرف استفاده کرد، بهتر است بعد از خارج کردن دست‌کش‌ها از دست، دست‌ها باید با آب و صابون شسته شوند.

 

تهیه محلول‌های خانگی برای ضدعفونی کردن سطوح

محلول‌های تجاری مورد تایید برای ضدعفونی کردن ویروس کرونا معمولن از ترکیبات «آمونیوم چهارظرفیتی» و «محلول سدیم هیپوکلریت یا وایتکس خانگی» و «هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه)» و «پراکسی استیک اسید» تشکیل شده‌اند.

برای تهیه محلول‌های سفیدکننده خانگی می‌توان به سادگی محلول وایتکس تجاری را با مقدار مشخصی آب رقیق کرد. توجه داشته باشید که از این محلول‌های ساختگی باید فقط برای ضدعفونی کردن سطوح سخت و غیر متخلخل استفاده کنید؛ بنابراین نباید پارچه و لباس‌ها را با این محصول‌ها ضدعفونی کرد. همچنین محلول‌های تهیه‌شده برای اعمال اثر [ویروس‌کشی] هر یک به مدت زمان معین (معمولا ۱۰ دقیقه) زمان نیاز دارند.

 

نکات ایمنی در هنگام استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده در خانه

از الکل برای ضد عفونی کردن در مقیاس وسیع استفاده نکنید چرا که ماده‌ای اشتعال‌زاست و ممکن است باعث آتش‌سوزی شود.

الکل مناسب برای ضدعفونی فقط و فقط اتانول ۷۰ درصد است. بدانید که متانول سمی است و از راه پوست جذب می‌شود؛ سمومیت با متانول عواقب جبران‌ناپذیری مانند نارسایی کلیه‌ و نابینایی و مرگ به همراه دارد.

از ترکیب سفیدکننده‌های خانگی (وایتکس) با الکل پرهیز کنید، این ترکیب به دستگاه عصبی، تنفسی، کبد، کلیه و پوست آسیب می‌رساند. هم‌چنین ترکیب سفیدکننده خانگی با آمونیاک بخارات شیمیایی به دستگاه تنفسی هم آسیب می‌زند.

هرگز سفیدکننده خانگی را با مواد اسیدی مانند سرکه یا جوهر نمک (هیدروکلریک اسید) ترکیب نکنید، چراکه واکنش حاصل از این کار بسیار خطرناک است و به چشم‌ها و سیستم تنفسی آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌کند. یک اشتباه متداول ترکیب کردن دو سفیدکننده با یکدیگر است. از آن‌جایی که شرکت‌های تولیدکننده‌ی مواد شوینده هر یک فرمول خاصی برای ترکیب شیمیایی دارند، ترکیب سفیدکننده‌های قوی و ضعیف با یکدیگر ممکن است باعث تولید واکنش‌های شیمیایی خطرناک و تولید بخارهای سمی شود.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

0 مورد سبد خرید