بی‌گلوتن » بوی بد دهان، از پیشگیری تا درمان

بوی بد دهان، از پیشگیری تا درمان

بوی بد دهان ممکن است موقتی یا ماندگار باشد، برای اطلاع از روش‌های پیشگیرانه یا درمانی برای این مشکل این مطلب را بخوانید.
بوی بد هان

به گزارش بی‌گلوتن به نقل از پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران/ دکتر رضا ملک‌زاده (معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت)، در نوزدهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های گوارش و کبد که از ۱۴ تا ۱۷ آبان ۹۸ در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، گفت: بوی بد دهان (هالیتوز) یک مشکل جدی بهداشتی و اجتماعی است که بر روابط شخصی افراد تاثیر می‌گذارد.

وی با بیان این‌که بوی بد دهان از سنین کودکی (دو یا سه سالگی) شروع شده و با افزایش سن بیشتر می‌شود، اظهار داشت: ۱۵ تا ۳۰ درصد از جمعیت جوامع با مشکل بوی بد دهان درگیر هستند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت افزود: شیوع بوی بد دهان در مردان سه برابر بیشتر از زنان است.

 

بوی بد دهان، اغلب از تنفس انسان است

این فوق‌تخصص گوارش و کبد، با تاکید به این‌که بوی بد دهان اغلب بوی تنفس انسان است، عنوان کرد: تولید «گازهای سولفور» توسط باکتری‌های دهان و روده (۹۰ درصد ناشی از هیدروژن سولفید و متیل مرکاپتان) دلیل اصلی انتشار بوی بد دهان است.

وی تصریح کرد: باکتری‌های فلور که به فراوانی در دهان و روده انسان وجود دارند گاهی در جریان تجزیه و تحلیل پروتئین‌های بدن به گازهای سولفور تبدیل می‌شوند، این گازها پس از جذب شدن در خون به ریه وارد می‌شوند و از طریق بازدم در تنفس انسان احساس می‌شوند.

رضا ملک‌زاده تاکید داشت: اولین لحظات صبح (بیدار شدن از خواب) بهترین زمان تشخیص میزان یا شدت بوی بد دهان است.

 

بوی بد واقعی، از موقت تا ماندگار با منشا بیماری‌ها

وی با اشاره به بوی بد ماندگار و موقت در دهان، توضیح داد: بیشتر افراد فقط برخی اوقات بوی بد دهان را به طور موقت تجربه می‌کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت افزود: گرسنگی طولانی مدت، خواب طولانی، بالا رفتن سن، قاعدگی، خوردن مصرف سیر، پیاز و نیز نوشیدنی‌های الکلی، مصرف دخانیات و مصرف برخی داروها که باعث خشکی دهان می‌شوند از جمله عوامل بوی بد موقت دهان هستند.

وی اضافه کرد: بوی بد ماندگار در دهان یا تحت تاثیر «بیماری‌های دهان و دندان» منتشر می‌شود و یا از بیماری‌های سیستماتیک ریشته می‌گیرد.

استاد ممتاز گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، ادامه داد: در ۸۰ درصد موارد بیماری‌های دهان و دندان (پلاک‌های دندان، پوسیدگی دندان، پریودنتیت یا التهاب بافت‌های اطراف لثه، سایر بیماری‌های لثه) و سرطان دهان دلیل اصلی انتشار بوی بد هستند.

دکتر ملک‌زاده خاطر نشان کرد: علاوه بر بیماری‌های دهان و دندان، لوزه‌ها می‌توانند در ایجاد بوی بد دهان موثر باشند که البته سهم ناچیزی دارند.

رییس پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد با اشاره به این که بیماری‌های سیستماتیک تا ۲۰ درصد عامل بوی بد دهان هستند، گفت: اختلالات متابولیک، بیماری‌های دستگاه تنفسی فوقانی، بیماری‌های دستگاه تنفسی تحتانی و ریه‌ها، اختلالات دستگاه گوارش، لوسمی، نارسایی‌های مزمن کلیوی، نارسایی‌های مزمن کبدی، عفونت‌های حلق و بینی از مهم‌ترین عوامل بوی بد دهان هستند.

 

اهمیت درمان بیماری‌های سیستماتیک که عامل بوی بد دهان هستند

وی ادامه داد: بیماری‌های سیستماتیک اگرچه علت ۲۰ درصد بوی بد دهان هستند اما به دلیل ماندگاری بیشتر، اهمیت بسیاری دارند و باید حتمن شناسایی و درمان شوند.

ملک‌زاده تاکید کرد: پزشک ممکن است در هنگام معاینه بیمار، متوجه بوی بد دهان او شود که باید به آن اهمیت بدهد و با گرفتن تاریخچه‌ای از بیمار، علت واقعی بوی بد را با بررسی‌های لازم تا مرحله تشخیص بیماری سیستماتیک و رفع آن پیگیری کند. به عنوان مثال، تنفس برخی بیماران بوی مدفوع می‌دهد و پزشک متخصص، بعد از معاینه متوجه وجود توده‌ای در شکم و پس از اندوسکوپی شاهد زخم بزرگی در معده می‌شود که همین بیماری علت بوی بد دهان است. البته این موارد نادر است اما اهمیت پیگیری بوی بد دهان بیمار را نشان می‌دهد.

این فوق تخصص گوارش و کبد تصریح کرد: وجود میکروب هلیکوباکتر پیلوری هیچ‌گاه باعث بوی بد دهان نمی‌شود و نباید فرد را به خاطر این موضوع اندوسکوپی کرد.

 

عوامل کاهش بوی بد دهان

رییس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران با تاکید به رعایت بهداشت دهان و دندان، گفت: رعایت رژیم غذایی سالم و خوردن غذاهای حاوی فیبر و استفاده از مسواک (سه بار در روز) می‌تواند به کاهش بوی بد دهان کمک کند.

وی با اشاره به این که نوشیدن آب در کاهش بوی بد موثر است، افزود: پرهیز از خوردن سیر و پیاز، عدم استعمال دخانیات، خودداری از مصرف الکل و مصرف زیاد قهوه برای بهبود بوی بد دهان ضروری هستند.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

0 مورد سبد خرید