بی‌گلوتن » آیا برنج فاقد گلوتن است؟

آیا برنج فاقد گلوتن است؟

برنج اصیل ایرانی یا به اصطلاح برنج شمال ایران اگر در مرحله بسته‌بندی و فروش آلوده نشود، فاقد گلوتن است.
آیا برنج بدون گلوتن است

به گزارش رسانه بی‌گلوتن / برنج در مقایسه با سایر غلات هم‌رده‌ی خود بسیار مغذی است و در سبد غذایی انسان کاربردهای متنوعی دارد و به همین دلیل است که هر روز به طرفداران برنج در دنیا اضافه می‌شود.

آرد برنج در آشپزخانه‌های بدون گلوتن به عنوان عنصر اصلی غذاهای مختلف به کار می‌رود؛ در حالی‌که برنجِ غیرفرآوری شده مانند «برنج سفید» و «برنج قهوه‌ای» هم فاقد گلوتن هستند.

 

برای رعایت رژیم فاقد گلوتن باید هنگام خرید یا میل غذا در رستوران‌ها به نکات زیر توجه کنید:

۱. اگر برنج بسته‌بندی‌شده تهیه می‌کنید حتمن به برچسب فاقد گلوتن آن دقت کنید، چراکه برخی از برنج‌های بسته‌بندی به ویژه در خارج از ایران به‌صورت پیش‌فرض با ادویه یا سس‌های حاوی گلوتن ترکیب می‌شوند و به فروش می‌رسند.

۲. بسیاری از برنج‌های بدون برچسب فاقد گلوتن ممکن است در فرآیند فرآوری یا بسته‌بندی و فروش با گندم یا جو آلوده شوند. برای مثال ممکن است فروشنده برنج را به صورت فله‌ای در مغازه در کنار گندم یا جو قرار دهد و یا در هنگام فروش از یک قاشقچه مشترک برای تقسیم و وزن‌کشی برنج و سایر غلات استفاده کند.

۳. در رستوران‌های مختلف حتمن قبل از میل غذا با سرآشپز یا مدیر رستوران در مورد شیوه طبخ و نوع برنج صحبت کنید و مطمئن شوید که تمام مراحل طبخ و تهیه برنج عاری از گلوتن هستند.

۴. برنج اصیل ایرانی فاقد گلوتن است.

با توجه به این‌که برنج فاقد گلوتن است اما برنج‌هایی وجود دارند که گلوتن دارند و افراد مبتلا به بیماری سلیاک و دارای رژیم فاقد گلوتن باید از آن‌ها پرهیز کنند، برای مثال برنج‌های هندی که محصولی صنعتی هستند و در مرحله کِشت قرار نمی‌گیرند گلوتن دارند. برنج اصیل ایرانی یا به اصطلاح برنج شمال ایران اگر در مرحله بسته‌بندی و فروش آلوده نشود، فاقد گلوتن است.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

0 مورد سبد خرید